اخبار

نگاهی به برخی از بزرگترین داستان های جدید سال 2021

23 تا 29 مارس: کشتی باری در کانال سوئز گیر کرد

یک کشتی باری به طول 400 متر به نام Ever Given در 23 مارس به دلیل وزش باد شدید به گل نشست و در کانال باریک سوئز به پهلو فرو رفت. کشتی به مدت شش روز گیر افتاده بود تا اینکه بتواند آزاد شود، که منجر به “ترافیک” بیش از 400 کشتی در دو انتهای کانال شد.

انسداد یک اثر دومینویی بر تجارت بین المللی داشت. بر اساس فهرست لویدز، هر روز انسداد 9.6 میلیارد دلار تجارت در امتداد آبراه متوقف می شد.

خود کانال سوئز 14 تا 15 میلیون دلار درآمد برای هر یک از روزهایی که کشتی گیر کرده بود از دست داد. شرکت بیمه آلمانی آلیانز تخمین زد که انسداد می تواند رشد سالانه جهانی را بین 0.2 تا 0.4 درصد کاهش دهد.

Ever Given توسط مقامات مصری توقیف شد و پس از سه ماه و قرارداد غرامت با صاحبان و بیمه‌گران اجازه خروج یافت.

9 آوریل: شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ درگذشت

شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ، تنها چند هفته تا صدمین سالگرد تولدش در قلعه ویندزور، ویندزور، انگلستان درگذشت. کاخ باکینگهام اعلام کرد که شاهزاده “در آرامش” درگذشت.

به گزارش تلگراف، در گواهی فوت وی «کهولت سن» به عنوان علت مرگ ذکر شده است. شاهزاده فیلیپ پیرترین مرد خانواده سلطنتی بریتانیا و طولانی ترین همسر سلطنتی در تاریخ بریتانیا در زمان مرگش بود.

شاهزاده فیلیپ، پسر شاهزاده اندرو یونان و دانمارک و پرنسس آلیس، در 10 ژوئن 1921 در کورفو، یونان به دنیا آمد. او در طول جنگ جهانی دوم با نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرد. هنگامی که جنگ به پایان رسید، او از حق خود بر تاج و تخت یونان و دانمارک چشم پوشی کرد.

در سال 1947 با پرنسس الیزابت (ملکه الیزابت دوم فعلی) ازدواج کرد. آنها با هم صاحب چهار فرزند شدند – از جمله چارلز، شاهزاده ولز. شاهزاده فیلیپ از زمان به سلطنت رسیدن ملکه الیزابت دوم در سال 1952 در 22220 مراسم عمومی شرکت کرد و در سال 2017 از وظایف رسمی سلطنتی بازنشسته شد.

25 آوریل: آنتونی هاپکینز و یون یو جونگ در اسکار تاریخ ساز شدند

سر آنتونی هاپکینز برای بازی در نقش یک مرد سالخورده که با از دست دادن حافظه در پدر (2020) دست و پنجه نرم می‌کند، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نود و سومین دوره جوایز اسکار شد که در یونیون استیشن لس آنجلس و تئاتر دالبی در هالیوود برگزار شد. .

بنابراین در سن 83 سالگی، او مسن ترین فردی شد که برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شده است. در ماه مارس، او مسن ترین نامزد دریافت جایزه در تاریخ اسکار شد. این دومین اسکار هاپکینز پس از جایزه بهترین بازیگر مرد در سال 1992 برای فیلم سکوت بره ها بود.

در همان رویداد، بازیگر کره‌ای «یون یوه جونگ» اولین کره‌ای بود که برای فیلم Minari (2020) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. او همچنین در سن 73 سالگی سومین بازیگر زن مسن برنده این جایزه شد.

5 می: SpaceX با موفقیت نمونه اولیه Starship را برای اولین بار بازیابی کرد

SN15، نمونه اولیه کشتی ستاره ای اسپیس ایکس ایلان ماسک، به عنوان بخشی از پرتاب در ارتفاع بالا، از تاسیسات بوکا شیکا، تگزاس، این شرکت به ارتفاع حدود 9.6 کیلومتری بلند شد.

همانطور که برنامه ریزی شده بود، سه موتور رپتور آن خاموش شد و سپس فرود خود را به زمین آغاز کرد. دو تا از موتورها درست قبل از فرود دوباره راه اندازی شدند و SN15 با موفقیت در نزدیکی سکوی پرتاب خود فرود آمد.

این اولین باری بود که SpaceX در بازیابی نمونه اولیه Starship به موفقیت دست یافت. تمام نمونه های اولیه قبلی در تلاش برای فرود از بین رفته بودند. این موفقیت یک دستاورد مهم برای برنامه‌های مریخ این شرکت است که در آن قصد دارد انسان و محموله را به سیاره سرخ و همچنین ماه بفرستد.

31 می: نوع B.1.617.2 نام دلتا را دریافت کرد

B.1.617.2، یک گونه بالقوه بسیار قابل انتقال از SARS-CoV-2، توسط WHO مطابق با سیستم نام‌گذاری یونانی سویه‌ها به دلتا تغییر نام داد. این نوع برای اولین بار در اکتبر 2020 در هند کشف شد.

از 13 دسامبر 2021، نوع دلتا غالب ترین سویه ویروس کرونا در سراسر جهان است و تا اکتبر در 192 کشور گسترش یافته است.

تا ماه جولای، 83 درصد از موارد توالی شده در ایالات متحده ایجاد شد. همچنین منجر به موج دوم ویرانگر در هند شد که در ماه مارس آغاز شد. در سه ماه آینده بین آوریل و ژوئن، موج دوم منجر به مرگ بیش از 200000 نفر شد  بیش از 50 درصد از کل مرگ و میرها در هند از آغاز همه‌گیری.

گسترش نوع دلتا آنقدر سریع بود که سیستم مراقبت های بهداشتی هند را تحت تأثیر قرار داد. کمبود تخت‌های بیمارستانی، سیلندرهای اکسیژن، واکسن‌ها و سایر نیازهای پزشکی در بخش‌هایی از کشور گزارش شده است. تا 13 دسامبر 2021، وزارت بهداشت و رفاه خانواده در مجموع 475636 مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا در هند ثبت کرده است.

13 ژوئن: بنیامین نتانیاهو از سمت خود برکنار شد

کنست، پارلمان اسرائیل، با 60 رای موافق در برابر 59 رأی به ائتلاف احزاب حق تشکیل دولت در این کشور داد. این امر عملاً به سلطنت 12 ساله بنیامین نتانیاهو، طولانی ترین نخست وزیر این کشور پایان داد.

به عنوان بخشی از توافقنامه تقسیم قدرت بین احزاب ائتلاف، نفتالی بنت جانشین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر برای دو سال اول شد. یایر لاپید برای دو سال باقی مانده از دوره دولت نخست وزیر خواهد شد. این رای همچنین پایان بلاتکلیفی سیاسی در اسرائیل بود که شاهد چهار انتخابات زودهنگام از سال 2019 بود.

17 ژوئن: چین برای اولین بار فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی تیانگونگ می فرستد

سه فضانورد چینی Nie Haisheng، Liu Boming و Tang Hongbo  با یک موشک Long March 2F از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در صحرای Gobi برای ایستگاه فضایی Tiangong به پرواز درآمدند.

آنها اولین نفری از کشور بودند که وارد ایستگاهی شدند که توسط چین در حدود 380 کیلومتر بالاتر از زمین در حال ساخت است. این سه فضانورد وارد ماژول اصلی ایستگاه فضایی تیانه شدند و به ناظران روی زمین سلام نظامی دادند.

این ماموریت خدمه اولین ماموریت چین در پنج سال گذشته و طولانی ترین ماموریت در آن زمان بود که سه ماه به طول انجامید. دومین ماموریت خدمه آن در ماه اکتبر انجام شد. ایستگاه فضایی تیانگونگ اولین ایستگاه فضایی بلندمدتی است که چین در پی موفقیت های دو ماموریت قبلی خود در تیانگونگ قصد ساخت آن را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا