اخبار

مهم ترین اخبار 2021

19 ژوئیه: Blue Origin جف بزوس را به همراه سه نفر دیگر به فضا می برد

Blue Origin، شرکت پروازهای فضایی جف بزوس، بنیانگذار آمازون، تاریخچه اولین مأموریت خدمه خود را با بردن میلیاردر و سه نفر دیگر به فضای زیر مداری ثبت کرد.

خودروی نیو شپرد متعلق به Blue Origin از محل پرتاب یک در نزدیکی شهر ون هورن در تگزاس برخاست و از خط کارمان در 100 کیلومتری عبور کرد مرز فضایی شناخته شده جهانی. سپس کپسول همراه با مسافران پس از اتمام سفر برنامه ریزی شده 11 دقیقه ای، با موفقیت به تگزاس بازگشت.

برادرش، مارک، بزوس را همراهی می‌کرد و این دو نفر را به اولین برادرانی تبدیل کرد که به فضا رسیدند. دو نفر دیگر مسن‌ترین و جوان‌ترین کسانی بودند که تا به حال به فضا پرواز کرده‌اند والی فانک، نماد هوانوردی 82 ساله و یک دانش‌آموز 18 ساله به نام الیور دیمن، که پدرش هزینه سفر را پرداخت و بنابراین او را به اولین مشتری پرداخت‌کننده در یک هواپیما تبدیل کرد. پرواز زیر مداری تمام رکوردها توسط کتاب گینس ثبت شده است.

23 ژوئیه – 8 اوت: المپیک 2020 توکیو با تاخیر برگزار شد

بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو پس از یک سال تاخیر از 24 ژوئیه تا 9 آگوست 2020 به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر برگزار شد. این اولین بار در تاریخ بود که بازی‌های المپیک تغییر زمان داد.

این بازی ها تحت مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها برای جلوگیری از شیوع COVID-19 در طول مسابقات، از جمله آزمایش و قرنطینه برگزار شد. به دلیل اعلام وضعیت اضطراری برای توکیو، هیچ تماشاگری اجازه حضور در سالن ها را نداشت.

ورزش های جدیدی در المپیک معرفی شدند. اینها شامل اسکیت بورد، موج سواری، کوهنوردی ورزشی، کاراته، بسکتبال 3X3 و سبک آزاد BMX بود. بیس بال و سافت بال نیز در المپیک توکیو بازگشتند.

رویدادهای تیمی با جنسیت مختلط به برخی از ورزش‌های موجود اضافه شد. با 39 طلا و مجموع 113 مدال، ایالات متحده در صدر جدول مدال‌ها قرار گرفت و پس از آن جمهوری خلق چین با 88 مدال از جمله 38 مدال طلا، قرار گرفت. ژاپن که سوم شد، بهترین عملکرد خود را در المپیک با 27 طلا و 58 مدال در مجموع به نمایش گذاشت.

15 اوت: کابل به دست طالبان سقوط کرد

طالبان که نبردی طولانی علیه دولت منتخب افغانستان و نیروهای امنیتی به راه انداخته بودند، ساعاتی پس از فرار رئیس جمهور اشرف غنی از کشور، پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند.

جو بایدن یک روز پس از سقوط کابل، با اذعان به شکست اطلاعاتی آشکار واشنگتن در مورد پیشروی طالبان، گفت: «حقیقت این است که این موضوع سریع‌تر از آنچه ما پیش‌بینی می‌کردیم آشکار شد».

آنچه در پی آمد صحنه های دلخراش تخلیه جمعیت محلی افغانستان بود. یکی از تصاویری که توجه جهان را به خود جلب کرد، افغان‌های بی‌توان را نشان می‌داد که سعی می‌کردند ارابه فرود C-17 Globemaster نیروی هوایی ایالات متحده را در حین بلند شدن نگه دارند و سپس عده‌ای در حال سقوط بودند و جان باختند.

از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، زنان مجبور به پوشیدن حجاب اجباری شدند، از تحصیل در کنار مردان محروم شدند و به آنها گفته شد که از کار خودداری کنند، علاوه بر سایر محدودیت ها.

در همین حال، در 30 اوت، سرلشکر کریس دوناهو از لشکر 82 هوابرد ارتش ایالات متحده، آخرین سرباز آمریکایی بود که با سوار شدن به یک هواپیمای سی-17 از افغانستان، افغانستان را ترک کرد. این امر پس از دو دهه به مأموریت ایالات متحده در کابل پایان داد که به قیمت جان 6000 آمریکایی و 100000 افغانی تمام شد.

SpaceX بار دیگر در سال 2021 با پرتاب Inspiration4 – اولین پرواز فضایی جهان با یک خدمه غیرنظامی – تاریخ را ایجاد کرد.

کپسول Crew Dragon، حامل خدمه چهار نفره، با موشک فالکون بازیافتی از مجتمع پرتاب 39A مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال در فلوریدا، ایالات متحده بلند شد.

مسافران کارآفرین فناوری جارد آیزاکمن، زمین‌شناس سیان پروکتور، مهندس داده‌های هوافضا کریس سمبروسکی و دستیار پزشک هیلی آرسنو بودند. هیچ یک از آنها فضانورد حرفه ای نبودند. این کپسول پس از سه روز چرخش به دور زمین در ارتفاع حدود 575 کیلومتری، به سلامت در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا پاشید.

5 نوامبر: تراژدی Astroworld

در اولین شب جشنواره Astroworld به دلیل افزایش جمعیت در حین اجرای تراویس اسکات، ده نفر از جمله یک کودک نه ساله جان باختند و حدود 300 نفر مجروح شدند.

این خواننده رپ به دلیل عدم توقف اجرای خود حتی در زمان وقوع تراژدی – یکی از مرگبارترین فاجعه‌های کنسرت در ایالات متحده – مورد انتقاد قرار گرفت.

یک روز پس از فاجعه، اسکات در توییتی نوشت: «من کاملاً از اتفاقی که دیشب رخ داد، ویران هستم. دعای من برای خانواده ها و همه کسانی است که تحت تأثیر اتفاقی که در جشنواره استروورلد رخ داد. هیوستون PD از حمایت کامل من برخوردار است زیرا آنها همچنان به بررسی از دست دادن غم انگیز زندگی ادامه می دهند. من متعهد به همکاری با جامعه هیوستون برای بهبود و حمایت از خانواده‌های نیازمند هستم.»

وی با ابراز پشیمانی در پستی ویدئویی در اینستاگرام، گفت که از این حادثه “ویران” شده است و “هرگز نمی‌توانست تصور کند چنین اتفاقی بیفتد”.

در ماه دسامبر، او مصاحبه مفصلی با شخصیت تلویزیونی و رادیویی Charlamagne Tha God انجام داد و در آن گفت که “تا دقایقی قبل از کنفرانس مطبوعاتی از جزئیات دقیق خبر نداشت.”

اسکات گفت: “چند بار توقف کردم تا مطمئن شوم همه خوب هستند.” من واقعاً انرژی هواداران را به عنوان یک جمع از بین می برم، می دانید؟ تماس بگیرید و پاسخ دهید. اسکات به Charlamagne Tha God گفت، من فقط این را نشنیدم.

با این حال، او در میان افراد متعددی است که در چندین پرونده قضایی از جمله یکی از آنها خواستار غرامت 10 میلیارد دلاری پس از این فاجعه شده است. نام اسکات از جشنواره موسیقی و هنر کواچلا ولی در سال 2022 که قرار بود در آن اجرا کند حذف شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا